Verlaten treinen Gare de Hombourg
by DANAD_Photography on July 19 2020 18:56 hr CE(S)T Shortlink to this report: [ https://urbx.be/guhr ]
Finding out the location |
very easy |
Access |
very easy |
Safety |
safe |
Risk of being seen |
very high |
General condition of the place |
very good |
Traces of vandalism |
few |
Good place for taking pictures? |
very good |
Did you see other people? |
few |
Visit date July 5 2020 at 11 hr
Visit duration 1 hour
Verlaten treinen Gare du Hombourg
GESCHIEDENIS VAN STATION HOMBOURG
Het station van Hombourg werd ingehuldigd op oktober 1895, gelijktijdig met het deel van de lijn 38 dat door het Land van Herve trekt.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het station gevorderd door Adolf Hitler en werd het deel van de Deutsche Reichsbahn.
Dagelijks gingen er zes heen- en terugritten naar het Duitse Aachen via Hindel, Montzen en Buschhausen.
Deze pendeldienst werd in gebruik genomen toen de tunnel tussen Hombourg en Hindel werd vervangen. Het Belgische leger had deze tunnel in 1940 opgeblazen.
Sinds 1958 is het station niet meer in gebruik en sloot het haar deuren in 1962.
Na een leegstand van bijna twintig jaar werd het station en een groot gedeelte van het spoor in 1983 verkocht. De nieuwe eigenaar wilde een spoorwegmuseum van maken. Van het oude station is een horeca zaak gemaakt.
De spoorlijn en enkele oude treintoestellen zijn gerestaureerd met het idee dat de oude treinen naar het station gereden kunnen worden.
EEN BEZOEK AAN STATION HOMBOURG
Er zijn vrijwilligers die de treinen onderhouden en restaureren. Voor een kleine vergoeding voor aanschaf materialen t.b.v. restauratie en onderhoud; krijg je toegang en word je vriendelijk rondgeleid.
Ze openen treinen voor je, die dan bezichtigd kunnen worden.
Dit tevens ook om vandalisme en onnodige vernielingen tegen te gaan.
Mijn Opinie
De vraag van de vrijwilligers en de eigenaar om gelieve het terrein NIET illegaal te betreden
De vrijwilligers zijn er bijna iedere dag een redelijk aantal uren aanwezig en bezig met herstel werkzaamheden.
Ze vragen een vrijwillige bijdrage
ik heb €10 gegeven
En dit was het voor mij en 2 begeleiders niet te veel en het zeker waard.
Een leuke locatie voor foto's vooral als je van treinen houd.
Als je de aanwezigen vraagt om een trein te openen doen ze dat als het mogelijk is.
Sommige treinen kun je een stage foto reportage maken voor de liefhebbers...
Je kan je redelijk vrij over het terrein bewegen en ook in de (ge)open(de) treinen.
(de vrijwilligers zijn wel in de buurt en houden t in de gaten.
Ze waarschuwen je ook voordat je een trein betreed als er gaten in de vloer zijn. Maar geven ook aan dat het je eigen risico is.)
Dus wel uitkijken waar je loopt...en niet door een treinvloer zakt...haha...
Text and photos are by DANAD_Photography. Click here to see DANAD_Photography's profile and other reports.
Send a message to DANAD_Photography